Reglerne for at opnå dansk statsborgerskab er ikke nemme at forstå, derfor har vi samlet nogle generelle spørgsmål som vi tit bliver spurgt om, og som vi håber kan hjælpe dig i din rejse til dansk statsborgerskab. For mere specifik information om de nye regler (fra juni 2021) om dansk indfødsret, læs her.
Der er forskellige regler afhængigt af for eksempel dit nuværende statsborgerskab eller dit fødselssted. De fleste af vores FAQ her på siden er rettet mod udenlandske statsborgere. Hvis du er nordisk statsborger, tidligere dansk statsborger, eller Dansksindet sydslesviger så er der særlig regler for jer. Du kan læse mere om dem på UIMs hjemmeside.
Hvis du ikke kan finde dit spørgsmål her, kan du blive medlem af Facebook gruppen Dansk statsborgerskab – tålmodighed påkrævet hvor tusindvis af mennesker deler deres viden. Når du anmoder om medlemskab, husk venligst at svare og acceptere gruppens regler, for at din anmodning kan godkendes af Admin-teamet, tak.
Ansøgning (1)
Ved spørgsmål vedrørende dansk statsborgerskab ved naturalisation kan du ringe til Indfødsretskontoret på 70 80 24 50 i følgende tidsrum:
Mandag: kl. 9-11.30
Tirsdag: kl. 9-11.30
Onsdag: Lukket
Torsdag: kl. 14.30-17
Fredag: Lukket
Du kan også skrive til dem på indfoedsret@uim.dk
Hvis dit spørgsmål handler om bevis for og bevarelse af dansk statsborgerskab, eller erklæring om dansk statsborgerskab, skal du ringe i følgende tidsrum:
Mandag: kl. 12-14
Torsdag. kl. 12-14
Læs mere på UIMs hjemmeside.
Deltagelse i Grundlovsceremonien (8)
Ved spørgsmål vedrørende dansk statsborgerskab ved naturalisation kan du ringe til Indfødsretskontoret på 70 80 24 50 i følgende tidsrum:
Mandag: kl. 9-11.30
Tirsdag: kl. 9-11.30
Onsdag: Lukket
Torsdag: kl. 14.30-17
Fredag: Lukket
Du kan også skrive til dem på indfoedsret@uim.dk
Hvis dit spørgsmål handler om bevis for og bevarelse af dansk statsborgerskab, eller erklæring om dansk statsborgerskab, skal du ringe i følgende tidsrum:
Mandag: kl. 12-14
Torsdag. kl. 12-14
Læs mere på UIMs hjemmeside.
Du kan som udgangspunkt kun deltage i grundlovsceremonien afholdt af den kommune hvor du bor. Derfor skal du holde dig orienteret på din kommunes hjemmeside. Nogle kommuner sender et brev til borger som er optaget på loven, men ikke alle gøre det.
Her er en liste med alle kommuner og datoerne for grundlovsceremonier i efterår 2024: Grundlovsceremonier efterår 2024. Tusind tak til medlemmet i Facebook-gruppen Dansk statsborgerskab – tålmodighed påkrævet som ajourfører listen!
Du må ikke deltage i en grundlovsceremoni før lovforslaget er vedtaget og træder i kraft (for eksempel 1. januar 2024 for oktober 2023 lovforslaget).
Som udgangspunkt skal kommunerne tilbyde mindst én ceremoni fra én måned indtil 4 måneder efter loven træder i kraft (for eksempel mellem den 1. februar og den 1. maj for oktober 23 lovforslaget).
Står du i en særlig situation med børn som bipersoner, der fylder 18 før den planlagte ceremoni, så kontakt din kommune og bed om hjælp med en ekstraordinær ceremoni. Mange kommuner er ikke bekendt med, at de kan afholde en ekstraordinær ceremoni, men det må de godt.
Den skulle være hos UIM seneste 10 hverdage før du deltager i grundlovsceremonien, men du godt må sende den nu, selvom der går flere måneder før din kommune afholder ceremonien. Den må bare ikke være mere end 1 år gammelt når du deltager i ceremonien.
Du skal bare være opmærksom på, at du har oplysningspligt. Det vil sige, hvis du oplever ændringer efter indsendelsen – eks. en fartbøde eller anden kriminalitet/ sigtelser, eller ændre din bopæl (fraflytte Danmark) – skal du straks oplyse om det til UIM. Deltagelsen i en Grundlovsceremoni uden at have informeret om den slags kan betyde bøde til betinget fængselsstraf samt frakendelsen af statsborgerskab for “svig”.
Dokumentet kan udfyldes og underskrives i programmer som Adobe Acrobat eller andre PDF læser, og derefter uploades som pdf fil. Den kan også printes ud, udfyldes i hånden og enten scannes ind eller tages billeder af gode kvalitet – så længe det kan læses. Nok bedst at gemme billederne som PDF.
Den skal sendes til UIM / Indfødsretskontoret. Det er nemmest at sende det ved at svare/besvare den digital post du har fået det tilsendt.
Hvis du oplever problemer med at sende den ved eBoks, anbefales det at du prøve igen fra Digital Post på Borger.dk.
Som udgangspunkt er det alle du ellers ikke har oplyst om i din ansøgning, både dem der er sket siden du indgav din ansøgning, og de som du for nyligt har fundet ud du alligevel skal oplyse, selvom de eks. ikke er karenstidsgivende bøder.
Hvis du modtager en bøde – lige meget størrelsen – skal du sørge for at få den betalt og sende dokumentation sendt til UIM/Indfødsretskontoret hurtigst muligt, og før du deltager i en grundlovsceremoni. Vær opmærksom på at en ubetalt bøde betragtes som en sigtelse, som udelukker fra optagelsen på et lovforslag om indfødsretsmeddelelse.
Hvis du vælger at deltage i ceremonien før du har betalt bøden, risikerer du at blive frataget dit danske statsborgerskab på et senere tidspunkt, og i værste fald kan du blive beskyldt for at opnå statsborgerskab ved svig, ved ikke at have informeret myndighederne om bøden. Det kan betyde udelukkelse fra at opnå dansk statsborgerskab på livstid.
Det er hvad følgende går ud på:
“Derudover fortager ministeriet to år efter vedtagelsen af en lov om indfødsrets meddelelse opslag i Det Centrale Kriminalregister for at undersøge, om de personer, der var optaget på loven, i forbindelse med ansøgningen har fortiet oplysninger om strafbare forhold, og om de eventuelt uretmæssigt har opnået dansk statsborgerskab. Hvis dette er tilfældet, vil personen i visse tilfælde kunne få frakendt sit danske statsborgerskab.”
Kilde: Udlændinge- og Integrationsminesteriet